Συγκεντρωτικές καταστάσεις: Οσα πρέπει να ξέρετε

Βροχή αιτημάτων για την παράταση των προθεσμιών υποβολής των τριμηνιαίων συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών προμηθευτών δέχεται η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Ο Γενικός Γραμματέας Χ. Θεοχάρης -προς το παρόν τουλάχιστον- διαμηνύει ότι η προθεσμία για την υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων του πρώτου τριμήνου εκπνέει στις 2 Ιουνίου.

Έως τη συγκεκριμένη ημερομηνία, επιχειρήσεις και επιτηδευματίες, θα πρέπει να υποβληθούν:

1. Οι συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών (έσοδα) από όσους φορολογούμενους έχουν υποχρέωση υποβολής περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ (με απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία), αγρότες κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ (φυσικά πρόσωπα), αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ (φυσικά πρόσωπα αλλά μόνο για τα τιμολόγια πώλησης που τυχόν εκδίδουν οι ίδιοι για το σύνολο της παραγωγής τους) καθώς και μη υπόχρεοι υποβολής περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ (ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων, Δημόσιο και ΝΠΔΔ)

2. Οι συγκεντρωτικές καταστάσεις προμηθευτών (έξοδα) από όσους φορολογούμενους έχουν υποχρέωση υποβολής περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ (με διπλογραφικά ή απλογραφικά βιβλία). Για αγρότες και φορολογούμενους χωρίς υποχρέωση υποβολής περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ (ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων), Δημόσιο και ΝΠΔΔ η συγκεντρωτική κατάσταση εξόδων θα υποβληθεί σε ετήσια βάση έως τις 2 Φεβρουαρίου 2015.

Το πρόστιμο για εκπρόθεσμη υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων είναι 100 ευρώ, δεδομένου ότι πρόκειται για δήλωση πληροφοριακού χαρακτήρα από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου.

Η υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο στη διεύθυνσηhttps://www1.gsis.gr/myf/web/pages/

Η είσοδος στην υπηρεσία γίνεται με τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στο taxisnet.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις συγκεντρωτικές καταστάσεις συμπληρώνονται όλες οι εισπράξεις και πληρωμές, από το πρώτο ευρώ.

50 ερωτήσεις – απαντήσεις για τις συγκεντρωτικές από τη ΓΓΠΣ

1. Ποιό είναι το περιεχόμενο αυτών των καταστάσεων;

Η κατάσταση περιέχει συγκεντρωτικά στοιχεία εκδοθέντων και ληφθέντων τιμολογίων και συγκεντρωτικά στοιχεία λιανικών πωλήσεων και δαπανών. Πιο συγκεκριμένα, κάθε εγγραφή με τιμολόγια περιέχει: ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου, Περίοδο που Αφορά, Πλήθος Τιμολογίων, Καθαρή Αξία, ΦΠΑ, ενώ οι εγγραφές λιανικών συναλλαγών και δαπανών είναι παρόμοιες, χωρίς ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου.

2. Θα υπάρχει όριο αξίας πάνω από το οποίο θα ισχύει η υποχρέωση υποβολής;

Όλες οι συναλλαγές ανεξαρτήτως αξίας πρέπει να υποβάλλονται.

3. Ποια είναι η καταληκτική ημερομηνία στην οποία θα υποβάλλονται οι καταστάσεις αυτές;

Η προθεσμία υποβολής για τα έσοδα είναι για όλους ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων ή απαλλαγής τους από την τήρηση αυτών η τελευταία μέρα του επόμενου ημερολογιακού μήνα από αυτόν που αφορούν. Τα έξοδα θα πρέπει να υποβληθούν πριν δηλωθούν στην περιοδική δήλωση ΦΠΑ μιας περιόδου, και για όσους απαλλάσσονται του ΦΠΑ πριν το τέλος του επόμενου μήνα από τη λήξη του εκάστοτε ημερολογιακού έτους.

Για το 2014 μεταβατικά: Η προθεσμία υποβολής των εσόδων είναι για όλους ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων ή απαλλαγής τους από την τήρηση αυτών η τελευταία μέρα του επόμενου μήνα από το ημερολογιακό τρίμηνο που αφορούν. Τα έξοδα υποβάλλονται ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων πριν την τελευταία μέρα του επόμενου μήνα από το ημερολογιακό τρίμηνο που αφορούν, και για όσους απαλλάσσονται του ΦΠΑ πριν το τέλος του επόμενου μήνα από τη λήξη του εκάστοτε ημερολογιακού έτους.

Για το 2014 οι συναλλαγές μπορεί υποβάλλονται είτε στον κάθε μήνα, είτε όλες οι συναλλαγές του τριμήνου συγκεντρωτικά στον τελευταίο μήνα του τριμήνου και οι πρώτοι 2 μήνες του τριμήνου κενοί.

Ειδικά, οι καταστάσεις του πρώτου τριμήνου του ημερολογιακού έτους 2014, υποβάλλονται μέχρι το τέλος Μαΐου 2014.

4. Καταργείται η μέχρι τώρα διαδικασία ετήσιας υποβολής αρχείου συγκεντρωτικών καταστάσεων με τις προδιαγραφές που ίσχυαν έως τώρα;

Παραμένει η υποχρέωση ετήσιας συγκεντρωτικής για τις συναλλαγές του 2013 στο παλαιό σύστημα και με το παλαιό μορφότυπο. Για τις συναλλαγές του 2014 και των επομένων ετών προφανώς καταργείται η ετήσια διαδικασία.

5. Οι χονδρικές συναλλαγές θα καταχωρούνται αναλυτικά ανά ΑΦΜ, δηλαδή κάθε παραστατικό ξεχωριστά ή συγκεντρωτικά;

Η υποχρέωση για τις χονδρικές συναλλαγές είναι συγκεντρωτικές εγγραφές ανά ΑΦΜ, αλλά αθροίζονται ξεχωριστά οι συναλλαγές αντίστροφης ροής αξίας (πχ. πιστωτικά τιμολόγια) σε διακριτή εγγραφή ανά ΑΦΜ.

Στα έσοδα είναι πάντα ανά ΑΦΜ και ανά μήνα, αλλά στα έξοδα, και μόνο για όσους έχουν απλογραφικά, είναι δυνατόν να υποβληθεί μια εγγραφή ανά ΑΦΜ και ανά τρίμηνο.

Το σύστημα υποδέχεται και αναλυτικά στοιχεία ανά παραστατικό και δημιουργεί τα συγκεντρωτικά.

6. Ποιοί είναι οι τρόποι υποβολής; Μπορεί να γίνει αυτόματα;

Δίνονται πολλαπλές δυνατότητες (xml upload, web service, φόρμα για χειροκίνητη υποβολή, χρήση αναβαθμισμένου οδηγού ΕΑΦΔΣΣ) ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις. Όποιον τρόπο και να επιλέξει για τη διαβίβαση των συναλλαγών, συνιστάται να μπαίνει ο διαχειριστής ή ο εξουσιοδοτημένος λογιστής τακτικά στο σύστημα για να ελέγχει και να τροποποιεί την κατάστασή της ώστε να ελαχιστοποιούνται οι αποκλίσεις με τους αντισυμβαλλόμενους.

7. Αν επιθυμώ να την υποβάλλει ο λογιστής μου, πρέπει να του δώσω τους κωδικούς μου;

Όχι, ισχύει η ίδια εξουσιοδότηση μέσω taxisnet όπως για τις ετήσιες συγκεντρωτικές καταστάσεις, δηλαδή “Διαχείριση Δηλώσεων Κ.Β.Σ”

8. Εάν κάποιος επαγγελματίας ή εταιρία δεν εκδώσει τιμολόγια για κάποια περίοδο, δηλώνει μηδενική μηνιαία κατάσταση ή δεν υποβάλλει καθόλου;

Δεν υπάρχει υποχρέωση να υποβάλλει μηδενική δήλωση αν δεν έχει εκδώσει τιμολόγια και δεν έχει λιανικές πωλήσεις. Συνίσταται να ελέγχει στην εφαρμογή αν οι αντισυμβαλλόμενοί του δημιουργήσουν συναλλαγές στο ΑΦΜ του.

9. Με ποιον τρόπο θα υποβάλλονται οι εκπρόθεσμες ή διορθωτικές καταστάσεις;

Το σύστημα επιτρέπει τη προσθήκη και τροποποίηση οποιασδήποτε εγγραφής μέχρι τη λήξη του τρέχοντος οικονομικού έτους και για 3 μήνες μέσα στο επόμενο.

Κυρώσεις επιβάλλονται για εκπρόθεσμες (πέραν της προθεσμίας της ερώτησης 3) προσθήκες ή τροποποιήσεις στις εγγραφές εσόδων.

Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία που υποβάλλονται θα πρέπει να συμβαδίζουν με τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, άρα αν υποβάλλεται τροποποιητική δήλωση ΦΠΑ, θα πρέπει να τροποποιείται ανάλογα και η κατάσταση φορολογικών στοιχείων.

10. Θα υπάρχουν ακυρωτικές εγγραφές;

Δεν υπάρχουν ακυρωτικές, θα πρέπει απλά να τροποποιούνται ή να διαγράφονται οι ανάλογες εγγραφές.

11. Αν μια εταιρία απαλλάσσεται από ΦΠΑ, θα υποβάλλει στοιχεία; Και τι πρέπει να κάνουν οι αντισυμβαλλόμενοί της;

Ναι θα υποβάλλει, η υποχρέωση υποβολής είναι ανεξάρτητη της απαλλαγής ΦΠΑ. Οι αντισυμβαλλόμενοι δηλώνουν ότι αναγράφεται στα ανάλογα παραστατικά.

12. Έως πότε δηλώνουν τα έξοδά τους επαγγελματίες ή επιχειρήσεις που δεν υποβάλλουν ΦΠΑ (πχ. ιατροί, φροντιστήρια, κλπ.);

Έως το τέλος του Ιανουαρίου του επομένου έτους από αυτό στο οποίο πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές.

13. Όσον αφορά τις λιανικές πωλήσεις, στην περίπτωση που μια επιχείρηση έχει περισσότερες από μία ταμειακές μηχανές, τα στοιχεία θα αποστέλλονται ανά εταιρεία συγκεντρωτικά ή ανά ταμειακή μηχανή;

Ζητούνται υποχρεωτικά ανά ταμειακή. Για ένα διάστημα προσαρμογής, θα γίνονται δεκτές και συγκεντρωτικές δηλώσεις.

14. Πώς υποβάλλονται οι λιανικές πωλήσεις;

Υποβάλλονται διακριτά μηνιαία αθροίσματα με τον κωδικό της Ταμειακής (ΦΤΜ, ΑΔΗΜΕ κλπ.) όπως αυτός είναι δηλωμένος στο taxis (χωρίς κενά). Οι λιανικές μέσω ΕΑΦΔΣΣ και από ταξίμετρα συναθροίζονται σε διακριτό πεδίο με χειρόγραφα και αποδείξεις επιστροφής και υποβάλλονται με ένδειξη “Χωρίς ταμειακή” στο site της εφαρμογής (cashreg_id κενό στο αρχείο).

Μεταβατικά, θα επιτραπεί να υποβάλλονται οι λιανικές πωλήσεις από το σύνολο των ταμειακών με την τιμή “Όλες οι ταμειακές” στο site της εφαρμογής (cashreg_id “0” στο αρχείο)

Αν γίνει η συνολική υποβολή, δε θα επιτρέπεται να υποβάλλονται ταυτόχρονα και αναλυτικά ανά ταμειακή και αντίστροφα.

15. Πώς υποβάλλονται οι Αποδείξεις Παροχής Υπηρεσιών σε ιδιώτες;

Πρόκειται για λιανικές συναλλαγές: αθροίζονται στην περίοδο που ορίζεται από τις προθεσμίες της ερώτησης 3 και υποβάλλονται συγκεντρωτικά χωρίς ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενου και με ένδειξη “Χωρίς ταμειακή”.

16. Οι πιστωτικές ΑΠΥ πού υποβάλλονται; Οι λιανικές πωλήσεις από ΕΑΦΔΣΣ πού υποβάλλονται;

Και οι δύο περιπτώσεις συμψηφίζονται με τις χειρόγραφες και εκτός ταμειακής συναλλαγές και υποβάλλονται με ένδειξη “Χωρίς ταμειακή”.

17. Που υποβάλλονται οι Αποδείξεις Παροχής Υπηρεσιών προς ιδιώτες από ελεύθερο επαγγελματία;

Αθροίζονται μαζί με τις λιανικές συναλλαγές.

18. Όσον αφορά τα έξοδα που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις από ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, τηλεπικοινωνίες, και άλλες ΔΕΚΟ θα συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις και με ποιο τρόπο;

Δείτε εγκύκλιοΠΟΛ.1078/17.3.2014 (παράγραφος 2). Για το 2014: ανεξάρτητα από το αν ο λογαριασμός ΔΕΚΟ ή τηλεπικοινωνιών εκδίδεται στο ΑΦΜ του υπόχρεου ή όχι τα ποσά που αποτελούν επαγγελματικές δαπάνες (εκπιπτόμενα) θα συμπεριλαμβάνονται συγκεντρωτικά ανά τρίμηνο σε μία εγγραφή δαπανών, χωρίς αντισυμβαλλόμενο.

19. Σε περίπτωση που ένας υπόχρεος λάβει ένα τιμολόγιο καθυστερημένα (π.χ. λόγω ταχυδρομείου), με τί περίοδο αναφοράς το καταχωρεί στο σύστημα;

Μπορεί να το καταχωρήσει είτε με την περίοδο που το έλαβε είτε με την περίοδο που εκδόθηκε: ο κανόνας είναι ότι θα πρέπει να το βάλει στην ίδια περίοδο που το δήλωσε και στην περιοδική ΦΠΑ.

20. Μπορεί ένας υπόχρεος να επιλέξει να μη στέλνει πιστωτικά (credit εγγραφές), αλλά να βάζει απευθείας την καθαρή θέση με κάθε αντισυμβαλλόμενο;

Όχι, υποχρεωτικά τα παραστατικά αντίστροφης αξίας αθροίζονται ξεχωριστά σε διακριτή εγγραφή.

21. Σε περιπτώσεις τιμολογίων με εισφορές, παρακρατήσεις ή άλλους φόρους, τί «καθαρό ποσό» δηλώνεται;

Δείτε εγκύκλιο ΠΟΛ.1078/17.3.2014, παράγραφος 2. (σ.σ. δημοσιεύεται στη στήλη συνοδευτικό υλικό)

22. Στα έξοδα ο ΦΠΑ όπως προκύπτει από τα φορολογικά στοιχεία μπορεί να διαφέρει από το ΦΠΑ που τελικά εκπίπτει ο λήπτης. Τι συμπληρώνεται στην κατάσταση, δεδομένου ότι θα υπάρχει διασταύρωση με τις δηλώσεις ΦΠΑ;

Για τις χονδρικές πρώτα ζητείται η συμφωνία των αντισυμβαλλομένων και μετά η συμφωνία με τη δήλωση ΦΠΑ. Άρα όπου διασταυρώνεται πληροφορία στο σύστημα ΜΥΦ, συμπληρώνεται αυτό που γράφει το παραστατικό, ενώ αυτό που εκπίπτει δηλώνεται στην περιοδική ΦΠΑ.

Στην εγγραφή δαπανών που δε διασταυρώνεται η ΜΥΦ, συμπληρώνεται αυτό που εκπίπτει.

23. Πως δηλώνονται οι συναλλαγές που πραγματοποιούνται σε άλλο νόμισμα εκτός ευρώ;

Οι συναλλαγές δηλώνονται κατόπιν μετατροπής των αξιών τους σε ευρώ σύμφωνα με την ισοτιμία που ανακοινώνει μηνιαία η Δνση ΦΠΑ του ΥΠΟΙ.

24. Αυτοτιμολόγηση, όπου εκδότης είναι ο ίδιος ο λήπτης που εκδίδει τιμολόγιο για λογαριασμό του προμηθευτή του. Ποιός δηλώνει και τί;

Δείτε εγκύκλιο ΠΟΛ.1078/17.3.2014, παράγραφος 3.3 (σ.σ. δημοσιεύεται στη στήλη συνοδευτικό υλικό)

25. Περίπτωση ανάθεσης τιμολόγησης, πχ ελληνικό υποκατάστημα πολυεθνικής που δεν τιμολογεί απευθείας, αλλά εκδίδει τιμολόγια μέσω της μητρικής (με τη διαδικασία της ανάθεσης). Παραμένει η υποχρέωση υποβολής;

Δείτε εγκύκλιο ΠΟΛ.1078/17.3.2014, παράγραφος 3.3 (σ.σ. δημοσιεύεται στη στήλη συνοδευτικό υλικό).

26. Εταιρίες που αποτελούν Φορολογικούς Αντιπρόσωπους εταιριών του εξωτερικού: Ειδικότερα στις περιπτώσεις που εκδίδονται τιμολόγια από φορολογικό αντιπρόσωπο για πωλήσεις που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα για λογαριασμό πελάτη τους πώς θα διαχωρίζονται τα έσοδα του φορολογικού αντιπροσώπου από τα έσοδα του πελάτη τους;

Δε θα διαχωρίζονται, αναλαμβάνοντας όλες τις υποχρεώσεις των πελατών τους, θα τα περάσουν ως δικά τους έσοδα.

27. Εταιρίες που είναι VAT registered στην Ελλάδα κατά ΠΟΛ.1113/22.5.2013 είναι υπόχρεοι;

Ναι.

28. Σε ποιούς αφορά η ένδειξη “Μη Υπόχρεου” που δηλώνεται στα έξοδα;

Αφορά σε συναλλαγές με ιδιώτες, ο λήπτης το δηλώνει με το ΑΦΜ τους και με την ένδειξη, ώστε να μην αναμένεται διασταύρωση.

29. Τιμολόγια αγορών από ιδιώτες: περιλαμβάνονται κανονικά στα έξοδα με το ΑΦΜ του ιδιώτη;

Ναι, με την ένδειξη “Μή Υπόχρεου”.

30. Υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις, όπου τα τιμολόγια που εκδίδονται προσμετρούνται και στις αποδείξεις λιανικής (εκδίδονται σε αντικατάσταση των αποδείξεων).

Δείτε εγκύκλιο ΠΟΛ.1078/17.3.2014 (παράγραφος 3.3). Θα δηλωθούν µια φορά στη χονδρική και θα αφαιρεθούν από τη λιανική (από το πεδίο που αθροίζονται οι χειρόγραφες λιανικές).

31. Θα διατηρηθεί η δυνατότητα υποβολής ανά υποκατάστημα;

Ναι, μια επιχείρηση μπορεί να υποβάλλει ανά υποκατάστημα εφόσον το επιλέξει, αποκλειστικά με μεταφόρτωση αρχείου – upload xml. Εφόσον κάνει χρήση αυτής της δυνατότητας, δε θα μπορεί να υποβάλλει συνολικά.

32. Υποβάλλονται συναλλαγές με αντισυμβαλλόμενους στο εξωτερικό;

Όχι, υποβάλλονται χονδρικές συναλλαγές μόνο με ελληνικά ενεργά ΑΦΜ.

33. Πώς μπορώ να αποδείξω ότι υπέβαλα εμπρόθεσμα;

Στο “Ιστορικό” της εφαρμογής καταγράφεται με την ανάλογη ένδειξη αναλυτικό ημερολόγιο υποβολών και ενεργειών χρήστη είτε μέσω αρχείου είτε μέσω της ίδιας της εφαρμογής.

34. Στο Ιστορικό εμφανίζονται πολλές εγκεκριμένες και απορριπτέες υποβολές, ποιά είναι η κατάσταση που ισχύει; Πώς βλέπω ποιες εγγραφές έχει κρατήσει το σύστημα αν έχω κάνει λάθος ή έχω υποβάλλει πολλές φορές το ίδιο ή δεν είμαι σίγουρη για μια υποβολή μου;

Η κατάσταση που έχει σημασία και είναι έγκυρη φορολογικά προκύπτει μόνο από τις “Εγκεκριμένες” εγγραφές σε κάθε κατηγορία (έσοδα-έξοδα-λιανικές-δαπάνες) ανεξαρτήτως υποβολών. Οι τρέχουσες “Εγκεκριμένες” εγγραφές σε έσοδα-έξοδα είναι και οι μόνες που γίνονται ορατές στους αντισυμβαλλόμενούς σας.

35. Πώς μπορώ να εκτυπώσω την κατάσταση μιας περιόδου; Υπάρχει οριστικοποίηση της κατάστασης;

Με είσοδο στην εφαρμογή, επιλογή περιόδου και “Εγκεκριμένων” εγγραφών σε κάθε κατηγορία (έσοδα-έξοδα-λιανικές-δαπάνες) μπορείτε να πάρετε εκτυπώσεις. Η κατάσταση δεν οριστικοποιείται, αλλά τροποποιείται συνεχώς μέχρι να ελαχιστοποιήσετε τις αποκλίσεις με τους αντισυμβαλλόμενους, οπότε οι εκτυπώσεις είναι περιορισμένης χρησιμότητας.

36. Πώς μπορώ να τροποποιήσω ή και να διαγράψω λανθασμένες εγγραφές;

Οι εγγραφές μπορούν να τροποποιηθούν μέσα στην εφαρμογή επιλέγοντας περίοδο και “Εγκεκριμένα” σε κάθε κατηγορία και πατώντας στο εικονίδιο τροποποίησης δίπλα από την κάθε εγγραφή. Για διαγραφή αρκεί να μηδενιστούν οι αξίες (καθαρό ποσό και ΦΠΑ) σε κάθε κατηγορία. Για διαγραφή συγκεντρωτικών τιμολογίων, μηδενίζετε τις αξίες για τον συγκεκριμένο αντισυμβαλλόμενο και εισάγετε πλήθος παραστατικών 1 (κατά σύμβαση). Δεν υπάρχει πρόβλημα αν παραμένουν εγγραφές αντισυμβαλλόμενων με μηδενικές αξίες.

Αποστολή Στοιχείων και Μορφότυπος Αρχείου

Οι παρακάτω συχνές ερωτήσεις αφορούν όσους δημιουργούν αρχείο για τις υποβολές τους.

Αν χρησιμοποιείτε τη φόρμα εισαγωγής μέσα στη διαδικτυακή εφαρμογή, μπορείτε ασφαλώς να αγνοήσετε την παρακάτω ενότητα.

37. Τί είδος αρχείου γίνεται δεκτό; Υπάρχουν περιορισμοί;

Ο μόνος τύπος αρχείου που γίνεται δεκτός από την εφαρμογή είναι xml.

Το σύστημα υποστηρίζει συμπίεση zip, συγκεκριμένα:

– Web Service: υποστηρίζεται μόνο zip (με ένα xml αρχείο μέσα στο zip).

– Web Upload: υποστηρίζεται και xml αρχείο και zip (με ένα xml αρχείο μέσα στο zip).

Το μέγιστο μέγεθος αρχείου που υποστηρίζεται είναι 4ΜΒ.

38. Ο υπόχρεος μπορεί να στείλει στοιχεία αποσπασματικά με διαφορετικά αρχεία (πχ. χωριστά τα στοιχεία πωλήσεων και με άλλο αρχείο τα στοιχεία αγορών);

Ναι, χωρίς περιορισμούς.

39. Κάθε αρχείο μπορεί να έχει ένα ή περισσότερα πακέτα-packages, δηλαδή δεν είναι υποχρεωτικό να περιλαμβάνονται όλα τα πακέτα (πχ με μηδενικές τιμές);

Ναι, δεν είναι υποχρεωτικό να περιλαμβάνονται όλες οι κατηγορίες συναλλαγών.

40. Υποστηρίζεται «υβριδική» ενημέρωση, όπου ο ίδιος υπόχρεος μπορεί να στέλνει αναλυτικά στοιχεία για ένα αντισυμβαλλόμενο και συγκεντρωτικά για έναν άλλο;

Ναι, με χρησιμοποίηση ξεχωριστών αρχείων.

41. Τι συμβαίνει σε ήδη απεσταλμένες εγγραφές του ίδιου μήνα όταν αποστέλλεται εγγραφή με action “replace”;

Το replace διαγράφει όλες τις εγγραφές στην κατηγορία που εξασκείται (revenueInvoices, groupedRevenues, groupedExpenses, groupedCashRegisters) για την περίοδο, και άρα στο replace πρέπει να συμπεριληφθούν όλες οι εγγραφές της κατηγορίας για την περίοδο ξανά, έστω κι αν χρειάζεται να διορθωθεί μόνο μια εγγραφή.

Αν χρησιμοποιείται η δυνατότητα ξεχωριστής υποβολής ανά υποκατάστημα, το replace θα διαγράψει μόνο τις εγγραφές στην περίοδο που αφορούν στο συγκεκριμένο υποκατάστημα.

42. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί η επιλογή “replace” για να αποσταλούν εγγραφές συνολικά (συγκεντρωτικά ή αναλυτικά) για πρώτη φορά για μια περίοδο;

Ναι.

43. Τι συμβαίνει σε ήδη απεσταλμένες εγγραφές του ίδιου μήνα όταν αποστέλλεται εγγραφή με action “incremental”;

Το incremental εκτελεί τροποποίηση εσόδων ή εξόδων μόνο για τα ΑΦΜ αντισυμβαλλόμενων που υπάρχουν στο xml αρχείο που περιέχεται, επομένως δε τροποποιεί το σύνολο των εγγραφών της κατηγορίας για την οποία εξασκείται στην περίοδο αναφοράς. Στην περίπτωση του incremental όταν επιθυμούμε να υποβάλλουμε νέα τιμολόγια για ένα ΑΦΜ, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε/ συναθροίσουμε για το συγκεκριμένο ΑΦΜ ξανά όλα τα τιμολόγια στην περίοδο αναφοράς.

Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί το incremental και για τις λιανικές πωλήσεις – groupedCashRegisters (όπου αντί για ΑΦΜ, βάση είναι ο κωδικός ταμειακής), αλλά και για τα αναλυτικά τιμολόγια – revenueInvoices.

44. Σε περίπτωση που από λάθος έχει κατατεθεί ένα τιμολόγιο για έναν αντισυμβαλλόμενο, ενώ θα έπρεπε να μην υπάρχει εγγραφή γι’ αυτόν, πώς διορθώνεται;

Μπορείτε να υποβάλετε νέα συγκεντρωτική του ίδιου τύπου (έσοδο ή έξοδο) με action “incremental”, μηδενικές αξίες για τον συγκεκριμένο αντισυμβαλλόμενο και πλήθος παραστατικών 1 (κατά σύμβαση). Δεν υπάρχει πρόβλημα αν παραμένουν εγγραφές αντισυμβαλλόμενων με μηδενικές αξίες.

45. Ένα αρχείο μπορεί να περιέχει το σύνολο των εγγραφών για μια περίοδο με λογική replace ώστε να γίνεται εξ αρχής ενημέρωση και ταυτόχρονα να έχει ένα package για άλλη περίοδο που να είναι incremental;

Όχι, πρέπει να χρησιμοποιηθεί άλλο αρχείο για διαφορετική περίοδο.

46. Το otherExpenses αντιμετωπίζεται πάντα με τη λογική το full replace για την περίοδο που αφορά (είναι το μόνο που δεν υποστηρίζει action);

Ναι.

47. Στην περίπτωση αποστολής αναλυτικών στοιχείων, θεωρητικά μπορεί να προκύψει η περίπτωση να συμπίπτει το unique_id διαφορετικών παραστατικών στην ίδια περίοδο (πχ έκδοση από 2 διαφορετικά υποκαταστήματα ή ακόμα μπορεί να συμπίπτει ο αριθμός ενός τιμολογίου με ένα τιμολόγιο / δελτίο αποστολής). Είναι αποδεκτό ή πρέπει να το αντιμετωπίσει ο αποστολέας?

Είναι αποδεκτό, το unique_id είναι απλά πληροφοριακό στοιχείο για τον υπόχρεο, δεν αξιοποιείται ούτε ελέγχεται από το σύστημα.

48. Πότε και πώς συμπληρώνεται το πεδίο υποκατάστημα;

Το υποκατάστημα συμπληρώνεται μόνο στην περίπτωση που χρησιμοποιείται η δυνατότητα, αλλιώς αφήνεται κενό (που σημαίνει συνολική υποβολή για το ΑΦΜ).

Υποβολή ανά υποκατάστημα αποκλείει τη συνολική υποβολή και αντίστροφα.

Εφόσον συμπληρώνεται, το περιεχόμενο είναι ένας αριθμός από 0 (που σημαίνει έδρα) έως 9999, όπως τα έχει δηλώσει η επιχείρηση στο taxis (το λογιστήριο οφείλει να γνωρίζει), και όπως τα υπέβαλλε και στην ετήσια κατάσταση πελατών- προμηθευτών. Σημειώνεται ότι μπορεί να μην είναι συνεχόμενοι αριθμοί, εφόσον ορισμένα υποκαταστήματα μπορεί να απενεργοποιηθούν.

49. Πώς μπορώ να δοκιμάσω αν το αρχείο μου είναι αποδεκτό;

Δεν παρέχεται περιβάλλον δοκιμών. Μπορείτε να υποβάλετε αν θέλετε δοκιμαστικά στο παραγωγικό με τους κωδικούς σας taxisnet, και μετά να διαγράψετε τις αποδεκτές εγγραφές όπως παρακάτω. Οι απορριφθείσες δοκιμαστικές υποβολές δεν έχουν σημασία.

50. Πώς μπορώ να διαγράψω όλες τις εγγραφές μιας περιόδου;

Αρκεί να στείλετε ένα αρχείο με action replace σε όλες τις κατηγορίες και με μηδενικές εγγραφές. Στα έσοδα και στα έξοδα που απαιτείται αντισυμβαλλόμενος, μπορείτε να βάλετε κατά σύμβαση μια εγγραφή με αντισυμβαλλόμενο το ΑΦΜ του ίδιου του υπόχρεου, πλήθος παραστατικών 1, και μηδενικές αξίες.

www.euro2day.gr