Όλα τα σενάρια για τη φορολόγηση των ΙΧ από το 2014

Τα μοντέλα φορολόγησης των αυτοκινήτων που ισχύουν σε άλλες χώρες του κόσμου και ειδικά στην Ευρώπη «ξεσκονίζουν» στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να καταλήξουν σε οριστικές αποφάσεις οι οποίες θα τεθούν σε εφαρμογή από τις αρχές του νέου έτους.

 

Τι έχει διαπιστωθεί μέχρι σήμερα; Τα μοντέλα που υιοθετούνται στην Ευρώπη, χρησιμοποιούν ως βάση τα ακόλουθα μεγέθη:

  1. Τον κυβισμό. Είναι το μοντέλο που χρησιμοποιούμε και εδώ στην Ελλάδα. Θεωρείται άδικο διότι δεν λαμβάνεται υπόψη η πραγματική αξία του αυτοκινήτου αλλά μόνο το μέγεθος του κινητήρα. Ο κυβισμός είναι ήδη ξεπερασμένο μέγεθος φορολόγησης καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν μαζικά αυτοκίνητα με μικρό κινητήρα και μεγάλη ιπποδύναμη.
  2. Την εργοστασιακή αξία. Θεωρείται δικαιότερος τρόπος φορολόγησης καθώς εν πολλοίς προσεγγίζεται η λιανική τιμή. Ωστόσο, το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών δεν διαθέτει βάση δεδομένων με τις εργοστασιακές αξίες ενώ για τις εταιρείες εισαγωγής αυτοκινήτων είναι εύκολο να προσαρμόσουν τις τιμές στα επιθυμητά επίπεδα σε συνεργασία με τις μητρικές τους εκτός ελληνικών συνόρων
  3. Οι φορολογήσιμοι ίπποι. Το μοντέλο αυτό είναι παρεμφερές με τον κυβισμό καθώς οι φορολογήσιμοι ίπποι προκύπτουν «διοικητικά» μέσα από κλίμακα που συνδέεται με τον κυβισμό.
  4. Η ισχύς του κινητήρα. Από πολλούς θεωρείται ένας από τους δικαιότερους τρόπους φορολόγησης δεδομένου ότι η ισχύς αποτυπώνει την πραγματική ιπποδύναμη του αυτοκινήτου (η ισχύς μετριέται σε κιλοβάτ αλλά τα κιλοβάτ εύκολα μετατρέπονται σε πραγματικούς ίππους)
  5. Η τιμή λιανικής. Θεωρείται περίπλοκος τρόπος φορολόγησης αυτοκινήτων καθώς περιέχει το κέρδος του εισαγωγέα. Από τη στιγμή που η πολιτική κερδοφορίας, χαράσσεται από την ίδια την επιχείρηση, η τιμή λιανικής δεν είναι σταθερή οπότε δεν μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί και ως μέθοδος φορολόγησης.